Sök:

Sökresultat:

32 Uppsatser om Ansys CFX - Sida 1 av 3

Viktoptimering av en jetmotorstruktur

För att vidareutveckla Volvo Aeros konkurrenskraft för stora fläktstrukturer undersöks nu möjligheten att integrera fläktutloppsledskenornas aerodynamiska och akustiska funktion med den lastöverförande funktion som konventionella mellanhus har. Som en del i detta vill nu Volvo Aero kunna skapa en första konstruktionsmodell, i ett tidigt konceptstadie, som har en låg vikt men som ändå uppfyller styvhetskraven som ställs på konstruktionen. Denna rapport avhandlar en optimeringsrutin för optimering av bypass-delen av mellanhuset i en jetmotor. Optimeringsrutinen är anpassad för Ansys och i de optimeringar som genomförts så har två av Ansys inbyggda optimeringsalgoritmer använts. Resultatet av användandet av dessa algoritmer visade att om man vill ha med modalkravet i analysen så måste man ha en god startkonstruktion för att optimeringen skall finna den bästa lösningen..

Isblästring:Verifiering av mekaniska element

Examensarbetet är en del av IBCleanings och Robotdalens projekt ?Automatiserad Isblästring? som innebär att med hjälp av en industrirobot blästra väggarna på insidan av fraktcontainers med torris och således rengöra denna yta. För att föra in industriroboten i den smutsiga containern har en specialdesignad åkbana framtagits.Syftet med detta arbete är att analysera och beräkna hållfasthetsparametrar hos sammanställningen som består av roboten och den specialdesignade åkbanan. Ett annat syfte är att undersöka om det finns möjlighet att bidra med förslag på hur metoden kan utvecklas.Rapporten beskriver kortfattat torrisblästring och hur en automatisering av denna kan utformas.Litteraturstudier inom hållfasthetslära samt handledning inom ANSYS har genomförts parallellt med arbetet och använts till att jämföra, utvärdera och lösa olika situationer som inträffar under arbetsgenomgången.FEM analyser med hjälp av ANSYS har genomförts som stöd för beräkningar och analyser . ANSYS användes också då det inte var möjligt att utföra en manuell beräkning på grund av för komplicerade procedurer eller behovet att utföra flera operationer samtidigt.En del av tiden har jag ägnat åt att realisera 3D-ritningar med hjälp av Pro-Engineer, ritningar som har skickats vidare till ANSYS för att kunna genomföra olika analyser av konstruktionen och få konkreta resultat.

Dimensionering av momentskärmstativ : Analys med finita elementmetoden

På uppdrag av Saab har en grupp studenter på Linköpings tekniska högskola utvecklat ett skärmstativ för nya generationens JAS 39 Gripen E. Vid testflygning är stativet placerat vid planets stjärtkon och på stativet ska en skärm fästas. Skärmens funktion är att stabilisera flygplanet genom att ge det ett tippmoment vid okontrollerade spinnfall.Detta kandidatarbete hade till uppgift att designa och dimensionera ett stativ efter givna lastfall, begränsad volym, deformationskrav och givna infästningspunkter, samtidigt som fokus skulle ligga på viktreducering. För att möjliggöra detta togs en CAD-modell fram i Creo Parametric 2.0, som sedan exporterades till Ansys Workbench 14.0 där det utfördes beräkningar enligt finita elementmetoden. Under projektets gång testades olika material, tvärsnitt och konstruktioner, vilka utvärderades för att få fram en så lätt och hållbar konstruktion som möjligt.  Resultatet blev ett stativ med fackverksstruktur, som är gjord av fyrkantiga balkar med yttermått 70 mm och innermått 63,8 mm.

FEM?modeller för expansionsanalys av piplines

REINERTSEN AS performs expansion and buckling analyses of pipelines using ANSYS, afinite element modelling and analysis tool. In an expansion analysis the pipeline is modelledwith thin?walled pipe elements called PIPE20 which allows plastic deformation. However, ina recent analysis the results retrieved from the PIPE20 element were incorrect for strainsabout 1 percent. One main issue was that the PIPE20 element overestimated the strains.The purpose with this Master Thesis was to become familiar with the theories and analysismethods used in pipeline design.

Undvikande av sprickor i industrigolv: Metodutveckling

Ett välkänt problem inom betongkonstruktioner, såsom industrigolv, är temperatur och framförallt krympinducerade sprickor. Följderna, om dessa inte beaktas på rätt sätt, kan medföra kostsamma reparationer och innebära reducerad beständighet och funktion. Befintliga tekniker skulle kunna förklara orsakerna till sprickornas uppkomst på ett bättre sätt och därigenom kunna undvikas. Dessa måste kombineras på rätt sätt då dagens sprickanalyser ofta är väldigt osäkra eftersom just de ingående yttre och inre parametrarna inte beaktas korrekt. Dessutom finns ett behov att beräkna sprickvidder ifall sprickrisken blir för hög.

Analys och dimensionering av robusta kilspårsförband

This master thesis comprises analysis and dimensioning of a keyed joint between a generator axis and a hub with aid from the FEM-software ANSYS Workbench 13.0.The generator axis is a part of a hydroelectric power station that generates electricity with a reactions turbine, a Kaplan turbine. The existing keyway consists of one parallel key with the width 90 mm and height 45 mm. Due to a planned increase of the power of the generated power with 32 % a design study was needed to see if the keyed joint would be suitable for the extra force. Because of the fact that the axis diameter is bigger than the standards covers/recommends a the keyway had to be re-dimensioned. In an earlier assignment from Skellefteå Kraft AB to Sweco Energuide the keyway was planned to be properly dimensioned, but no final solution was approved.During this master thesis a number of different numerical tests were made.

Undersökning av energiförbrukning och konceptutveckling av mer energisnåla frukostmaskiner

This master thesis comprises analysis and dimensioning of a keyed joint between a generator axis and a hub with aid from the FEM-software ANSYS Workbench 13.0.The generator axis is a part of a hydroelectric power station that generates electricity with a reactions turbine, a Kaplan turbine. The existing keyway consists of one parallel key with the width 90 mm and height 45 mm. Due to a planned increase of the power of the generated power with 32 % a design study was needed to see if the keyed joint would be suitable for the extra force. Because of the fact that the axis diameter is bigger than the standards covers/recommends a the keyway had to be re-dimensioned. In an earlier assignment from Skellefteå Kraft AB to Sweco Energuide the keyway was planned to be properly dimensioned, but no final solution was approved.During this master thesis a number of different numerical tests were made.

Utvärdering av en Magnetic Harmonic Traction Drive

In this report a new gear concept is evaluated using the magnetic finite element method (FEM)software MagNet and Ansys as well as the mechanical FEM software Abaqus. The gear conceptis evaluated in terms of maximum torque capability, torsional stiffness, gear ratio and efficiency.ABB Corporate Research has proposed a new gear concept which should be less expensive thangearboxes used today. The new concept is called aMagnetic Harmonic Traction Drive and usesthe principles of a harmonic drive gear to achieve a high reduction ratio. The gear conceptreplaces the wave generator used in traditional harmonic drives with magnets and uses tractioninstead of gear teeth to transfer the torque. The main components in the gearbox are the magnets,the flexspline, the magnetic portion and the circular spline.

Automatiserad isblästring av 40-fotscontainer

IBC Robotics är ett företag som sysslar med automatiserad rengöring av fraktcontainrar genom torrisblästring. Denna rengöringsmetod går ut på att en industrirobot som rör sig på en vagn åker in i containrar för att rengöra ytorna. Metoden är dock idag enbart anpassad för containrar av 20-fotsdimensioner. Företaget vill därför undersöka metodens tillämpning till större storlekar och även om möjligt till andra installationer.Detta projekt är en fortsättning av ett tidigare projekt utfört år 2010 där man utvecklade den befintliga lösningen (automatisk rengöring av 20-fotscontainrar). Jag var själv delaktig i projektet och genomförde ett examensarbete [1] där jag genomförde olika hållfasthetsberäkningar och analyser av konstruktionen.Detta examensarbete har som syfte att föreslå olika konceptlösningar som tillåter användning av rengöringsmetoden för olika containerstorlekar och applikationer.

Fluidrörelse- och värmetransportsmodellering i götugn

The purpose of this thesis for Sapa Heat Transfer is to examine a furnace in which aluminium is pre-heated before hot rolling. The project is modeled in a computer environment in which the air flow in the furnace and the heat transfer to the aluminium solids are included. The computer environment and its governing equations, as well as boundary conditions and generalizations, are presented and explained.The simulations are based on two models. The first model has an asymmetric solid placement, which is how it looks in today's ovens. It is validated against collected data.

Utveckling av koncept förförbättrade rörkopplingar

SammanfattningSyftet med detta projekt var att undersöka vilka krafter och yttre förhållanden som verkar på en rörkoppling som ligger nergrävd i marken, samt vilka förbättringar som kan göras gällande vikten och hållfastheten på dagens kopplingar. Målet har varit att förbättra den befintliga rörkopplingen ?MULTI/JOINT® 3007 Wide Range Coupling? från företaget Georg Fischer Piping Systems.Med hjälp av en litteraturstudie, beräkningar och muntliga källor undersöktes vad det är för villkor en rörkoppling måste klara av. Utifrån detta arbetades en kravspecifikation fram, som sedan låg till grund för analysen av kopplingarna. En CAD-modell av rörkopplingen skapades som sedan analyserades i ANSYS där det undersöktes hur bra den uppfyllde de uppsatta hållfasthetskraven.Då det visade sig att spänningarna som uppstod i kopplingen hamnade precis under sträckgränsen för materialet togs beslutet att ta fram tre förslag på hur rörkopplingen kunde förbättras för att minska spänningarna.Det första konceptet har förstärkningar på öronen eftersom det var i just de regionerna som de högsta spänningarna uppkom.

Design och dimensionering av momentskärmsstativ för provflygning av JAS39 Gripen : Konceptverifiering med hjälp av handberäkningar och FEM

Det här projektet har genomförts på uppdrag av Saab, med syftet att designa och dimensionera ett stativ för infästning av en momentskärm. Denna momentskärm används vid provflygning av JAS39 Gripen för att vid behov upphäva ett okontrollerat tillstånd som kan inträffa vid tester av spinnfall och högalfaflygningar.Det arbete som presenteras i den här rapporten är en del av ett större projekt där målet har varit att ta fram ett stativ. I den här rapporten presenteras analyser som har gjorts dels med handbokslösningar och klassisk hållfasthetslära, dels med FE-programmet Ansys för att kontrollera att det slutgiltiga konceptet uppfyller samtliga givna krav.Vid dimensioneringen har ett iterativt arbetssätt använts, det har byggt på att först ta fram ett grundläggande koncept och sedan förbättra detta under projektets gång. Efter varje iteration har analyser gjorts av resultatet för att verifiera stativets funktion. För att inte påverka flygegenskaperna mer än nödvändigt har det även varit viktigt att minimera stativets vikt.

Measurement technique for high speed flywheel

Örebro svets & hydraulik AB tillverkar lastknektar till Suzuki Garphyttan. På lastknektarna transporteras sedan stora rullar av tråd i stål. Knektarna har visat sig kollapsa efter viss tids användning och behöver därför en förbättrad konstruktion. Höga laster, tuff hantering samt ovarsamma lyft kan vara orsaker till att knektarna kollapsar. Örebro svets är väl införstådda var skadorna uppstår i nuvarande konstruktion och vill därför förstärka denna del och konstruktionen i sin helhet.Kraven på den nya konstruktionen, förutom att vara mer hållbar, är att befintligt mått mellan benen ska följas och att knekten ska vara staplingsbar vid transport till galvanisering.Nuvarande knektar har modellerats i CAD-programmet Pro/ENGINEER för att sedan analyseras med Finita Elementmetoden i beräkningsprogrammet ANSYS för att visa var deformation och spänningar uppstår.

Förbättringsförslag, lastknektar

Örebro svets & hydraulik AB tillverkar lastknektar till Suzuki Garphyttan. På lastknektarna transporteras sedan stora rullar av tråd i stål. Knektarna har visat sig kollapsa efter viss tids användning och behöver därför en förbättrad konstruktion. Höga laster, tuff hantering samt ovarsamma lyft kan vara orsaker till att knektarna kollapsar. Örebro svets är väl införstådda var skadorna uppstår i nuvarande konstruktion och vill därför förstärka denna del och konstruktionen i sin helhet.Kraven på den nya konstruktionen, förutom att vara mer hållbar, är att befintligt mått mellan benen ska följas och att knekten ska vara staplingsbar vid transport till galvanisering.Nuvarande knektar har modellerats i CAD-programmet Pro/ENGINEER för att sedan analyseras med Finita Elementmetoden i beräkningsprogrammet ANSYS för att visa var deformation och spänningar uppstår.

Webbaserat ärendehanteringssystem

Det uppdrag som vi har fått är att konstruera en utrustning som ska automatisera påhasplingsprocessen vid tillverkning av bandstål. Målet med det här examensarbetet är att ta fram ett produktionsunderlag åt uppdragsgivaren som ska ligga till grund för fortsatt arbete.Produktionsunderlaget ska innefatta ritningar, inköpslista för komponenter och en kostnadsberäkning. En förstudie genomfördes där vi besökte en av Sveriges största bandstålstillverkare för att undersöka vilka lösningar de hade på vårt problem. Utifrån det vi sett gjordes en konceptgenerering som ledde till det koncept som vi gick vidare med.Under arbetets gång har vi lagt stor vikt vid att göra konstruktionen så enkel som möjlig för att få en rimlig tillverkningskostnad. Vi har också tagit hänsyn till att konstruktionen ska integreras med befintlig utrustning.

1 Nästa sida ->